En liten tanke...

Kommentarer - 2 st.  |  Kategori - Mig  |  Daterat - 2010-05-20 » 22:59:11
Har tänkt, klurat och funderat lite..

Och har nu insett:
Vissa människor är verkligen fruktansvärt dåliga på att uttrycka sig!

Jag har upptäckt att jag reagerar negativt på människor i min ålder som inte kan stava, skriva "korrekt" svenska etc etc.. Med reagerar negativt menar jag att jag nervärderar dessa människor lite..
Kan ha lite med "kraven" jag har på de människor jag umgås med. Jag kan verkligen inte umgås en längre stund med någon som är vad vi "normala" människor skulle kalla korkade.
Det är inte direkt så att jag skulle välja någon av dessa att umgås med ett längre tag, dvs skaffa någon större bekantskap om ni förstår.
Jag nästan kräver att man ska kunna lite allvetande. Typ vissa ord, fraser, eller ja enkla frågesatser.
För att ge er ett typiskt exempel:

Bimbos: Va?? Vadå? Jag liksom baaah?!! Eehh, jag fattar inte???

Ni förstår vinken?

Jag vet att jag inte har den perfekta svenskan men jag försöker iaf.. Känner att man har nått upp åldern där man borde veta hur vanliga ord stavas, hur man pratar etc.. T.o.m hur man beter sig bland folk.
Jag har ett riktigt praktexempel här med (och ni som inte har barn kommer att förstå det här sen)
En sån där har XXX med, fast h*n är en pojke/flicka..
eller
Den där storleken har XXX med, men h*n är ju flera månader yngre/äldre.


Har faktiskt ett exempel till (som tilltalar alla)..
Hur man påpekar att någon ser ut på ett negativt, nedlåtande sätt.. Visst om man gör det på ett positivt sätt, det är ju något som är bra. Men att säga att någon ser konstig ut i den där tröjan exempelvis är ju inget man vill höra.. (Om det inte är av sin bästa vän såklart som säger det i välmening).

Sen för att återknyta till det jag skrev innan; Att inte kunna skriva "bra" svenska...
Exempelvis:
D e bra m mej.. Sj?

Visst om man spelar något spel där man måste kunna kommunicera snabbt, dvs WoW eller liknade. Har själv spelat det och det är av största vikt att man är vaken hela tiden.. Sitta och skriva i 2 min funkar ju inte där. Men på msn, behöver man verkligen skriva så slarvigt? Jag kan ta att det är en 14-åring som skriver så men de flesta jag umgås med är över 20, då tycker jag faktiskt att man kan lära sig skriva bra.

Stavfel är inget som jag anmärker på däremot, och att fela är mänskligt!!

Men detta är bara min åsikt, och om ni inte håller med bomba mig med kommentarer! ;)

Miss Sjöstrand
Postat av: Maria
2010-05-25 / 22:19:18

Gud så patetiskt skrivet och speciellt eftersom du inte ens själv använder korrekt svenska i ditt blogginlägg ens.


Postat av: Markseline
URL: http://markseline.blognownow.com 2012-06-28 / 12:16:53

Site was very helpful. thank you


Namn:


E-Post: (Publiceras Ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Komma ihåg dig?